Italská Parma žije populárním gastronomickým veletrhem CIBUS
Napsal uživatel Lucie Chvojková
Čtvrtek, 10 Květen 2012 23:54

Radiožurnál, 10. května 2012

cibus kompoty miniaturaKdo se v těchto dnech vypraví do italské Parmy, musí počítat s dopravními zácpami více, než kdykoliv jindy. Kolébka parmezánu a syrové šunky prosciutto totiž hostí oblíbený gastronomický veletrh CIBUS, který se zde koná již tradičně každý druhý rok. 

talk Spustit příspěvěk

Jídlo má veletrh už v názvu, italsky se totiž řekne CIBO.

Je nejdůležitější výkladní skříní italského potravinářství, které představuje s ročním obratem 130 miliard eur druhé nejdůležitější výrobní odvětví v zemi.

Na 2300 výrobců z celé Itálie tu vystavuje všechny gastronomické lahůdky, na které si člověk jen vzpomene.

To je pastva pro oči, ale především pokušení v podobě chutí a vůní, kterým se nedá odolat. Těstoviny, pizza, prosciutto, sýry, olivový olej, cukrovinky. Nejvíce vystavovatelů je samozřejmě z okolí.

Na veletrhu CIBUS v Parmě natáčela pro Odpolední Radiožurnál spolupracovnice ČRo Lucie Chvojková

 

„Jsme tu poprvé, je to taková zkouška. Přijeli jsme představit mimo jiné i trentinské knedlíky, které jsou specialitou našeho kraje a jinde je moc neznají. A vidíme, že je o ně velký zájem, a to nás těší," popisuje Valsugana Sapori.

Na CIBUS přijíždějí i firmy ze Sicílie a Sardinie, pro které je to do Pádské nížiny podstatně dál. Francesco Pinna tu nákupčí nechává ochutnat ovčí sýr pecorino, která vyrábí rodinná firma Pinnů na Sardinii už tři generace. „Vystavujeme už od roku 1988 a stále v tom vidíme smysl. Už se z toho stala jakási tradice potkat se s našimi klienty, představit nové produkty, ale i získat nové zákazníky," vysvětluje.

Mezi voňavými stánky se hemží mraveniště nákupčích nejen z Itálie, ale ze všech koutů světa. Dobře vědí, že věhlas italského jídla z něj dělá dobrý vývozní artikl. Přijíždějí i za jistotou vyhlášené italské kvality.

 

Vedle tradičních dovozců jako je Německo, Spojené státy a Japonsko se obliba italského jídla šíří i do dalších zemí, kde jsou movitější občané dokonce ochotni změnit své stravovací návyky. A tak například italské sýry dobyly Indii, Čínu nebo Vietnam, kde jinak sýry nejsou běžnou součástí jídelníčku.

„Přijel jsem poprvé na doporučení svého známého, tak se rozkoukávám. Cítím mnoho obchodních příležitostí. Italské jídlo je u nás v Thajsku velmi oblíbené, proto bych ho chtěl začít dovážet," potvrzuje návštěvník z Thajska.

Oblibě italského jídla v zahraničí napomáhají i restaurace s italskou trikolórou, které rostou po celé zeměkouli jako houby po dešti. Zatímco v Itálii spotřeba domácích potravin stále mírně klesá, ve zbytku světa je trend zcela opačný. Proto čekají i veletrh CIBUS světlé zítřky.

Z Itálie pro Radiožurnál Lucie Chvojková